زبانشناسی کاربردی
زینب عزیزی؛ احسان نمازیان دوست؛ پریسا اشکانی
چکیده
یادگیری فعال که بهعنوان یک رویکرد آموزشی جدید مورد توجه قرار گرفته است، ادعا میکند که راه را برای دانشآموزان برای کشف فعال دانش و تأمل در فرآیندهای یادگیری هموار می کند. علیرغم مبانی نظری قوی، یادگیری فعال به ندرت توسط معلمان انگلیسی در محیط ایران مورد توجه قرار گرفته است. سهم بزرگی از این تردید ممکن است به فقدان یافته های تجربی ...
بیشتر
یادگیری فعال که بهعنوان یک رویکرد آموزشی جدید مورد توجه قرار گرفته است، ادعا میکند که راه را برای دانشآموزان برای کشف فعال دانش و تأمل در فرآیندهای یادگیری هموار می کند. علیرغم مبانی نظری قوی، یادگیری فعال به ندرت توسط معلمان انگلیسی در محیط ایران مورد توجه قرار گرفته است. سهم بزرگی از این تردید ممکن است به فقدان یافته های تجربی قوی برای تأکید بر مزایا و معایب آن نسبت داده شود. برای پر کردن این کمبود، این مطالعه ترکیبی اثرات یادگیری فعال را بر تقویت مهارتهای گفتاری زبانآموزان زبان انگلیسی و تمایل به برقراری ارتباط در ایران را بررسی می کند. برای این منظور، در مجموع 87 زبان آموز زبان انگلیسی با سطح زبانی متوسطه با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. آنها از طریق آزمون کت همگن شدند و به طور تصادفی به یک گروه آزمایش (26 نفر) و یک گروه کنترل (25 نفر) تقسیم شدند. پس از آن، یک پیش آزمون، آموزش (به مدت 18 جلسه 75 دقیقه ای دو بار در هفته) و یک پس آزمون برگزار شد. سپس، هشت شرکت کننده که به طور فعال در آموزشها شرکت داشتند به یک مصاحبه گروهی دعوت شدند تا نگرشها و تجربیات خود را از یادگیری فعال بیان کنند. نتایج آزمونهای تی مستقل نشان داد که یادگیری فعال به طور قابلتوجهی بر تقویت مهارتهای گفتاری و تمایل به برقراری ارتباط در بین شرکتکنندگان در پسآزمون کمک کرد. علاوه بر این، یافتههای کیفی یک تحلیل کدگذاری موضوعی، چهار تم کلی به دست داد: تسهیل ساخت دانش، توسعه آگاهی فراشناختی، ترویج یادگیری خودتنظیمی و تقویت انگیزه. براساس یافتههای تحقیق، تعدادی کاربرد برای ذینفعان مربوطه ارائه شد.
زبانشناسی کاربردی
لیلا قاسمی؛ احسان رضوانی؛ احسان نمازیان دوست
چکیده
چکیدهعلی رغم افزایش آگاهی و فهم از پیشرفت زبان آموزان در تدریس تکلیف محور یا کار محور، توجه چندانی در ارتباط با درک/دریافت زبان آموزان و پاسخ/برخورد آنها به عناصر گوناگون نشده است. این تحقیق تلاشی بود تا در ابتدا تاثیر پیچیدگی و نوع تکلیف روی درک زبان آموزان ایرانی از سختی تکلیف، مهارت زبان آموزان، و بالانس بین سختی تکلیف مهارت را بررسی ...
بیشتر
چکیدهعلی رغم افزایش آگاهی و فهم از پیشرفت زبان آموزان در تدریس تکلیف محور یا کار محور، توجه چندانی در ارتباط با درک/دریافت زبان آموزان و پاسخ/برخورد آنها به عناصر گوناگون نشده است. این تحقیق تلاشی بود تا در ابتدا تاثیر پیچیدگی و نوع تکلیف روی درک زبان آموزان ایرانی از سختی تکلیف، مهارت زبان آموزان، و بالانس بین سختی تکلیف مهارت را بررسی کند، و سپس تاثیر پیچیدگی و نوع تکلیف روی تجربه ی تکلیف زبان آموزان را بررسی کند. با استفاده از ویژگیهای دیدگاه جریان، اینکه چگونه بالانس بین سختی تکلیف-مهارت تجربه فلو را پیش بینی میکند هم مورد بررسی قرار گرفت. بوسیله یک تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر، و با در نظر گرفتن دشواری تکلیف (عناصر مثبت و منفی( و نوع تکلیف ) اسپیکینگ در مقابل رایتینگ(، چهل و نه زبان آموز ایرانی چهار تکلیف استدلالی را انجام دادند؛ همچنین آنها یک پرسشنامه ی فلو (جریان) را به منظور سنجش درک شان از سختی تکلیف، از مهارت، و از بالانس بین این دو علامت/تیک زدند. تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد اگرچه پیچیدگی تکلیف تاثیر قابل توجهی روی سختی تکلیف و بالانس بین سختی تکلیف و مهارت داشت، اما مهارت زبان آموزان تاثیر معنا داری دریافت نکرد. از طرف دیگر، سختی تکلیف و مهارت بطور قابل توجهی تحت تاثیر نوع تکلیف واقع شدند ولی بالانس بین سختی تکلیف و مهارت تاثیر قابل توجهی نداشت. آزمون تعقیبی )پس آزمون( نشان داد که هم پیچیدگی تکلیف و هم نوع تکلیف بطور قابل توجهی متغیر فلو )بعنوان یک متغیر مرکب( و متغیرهای توجه و کنترل را تحت تاثیر قرار دادند، ولی متغیر علاقه چندان تحت تاثیر قرار نگرفت. رگرسیون خطی ساده نشان داد که بالانس بین سختی تکلیف و مهارت نتوانست بطور قابل توجهی تجربه ی فلو را برای زبان آموزان انگلیسی ایرانی برای تکالیف اسپیکینگ سخت پیش بینی کند، در حالیکه بالانس بین سختی تکلیف و مهارت بعنوان یک پیش بینی کننده ی مهم در تجربه ی فلو برای تکالیف اسپیکینگ آسان، رایتینگ سخت، و رایتینگ آسان قلمداد شد. از نقطه نظر آموزشی، نتایج این تحقیق پیامدهایی برای معلمان و زبان آموزان انگلیسی و طراحان مواد تدریسی دارد.کلمات کلیدی: پیچیدگی تکلیف؛ نوع تکلیف؛ دشواری تکلیف؛ دیدگاه جریان؛ تجربه ی تکلیف